Alle artikler

6 spørsmål til Torbjørn om lysmaster

Torbjørn er salgsingeniør i Vik Ørsta og jobber blant annet med utforming av tilbud. Han har daglig kontakt med kunder som har spørsmål eller trenger veiledning, når de skal finne riktige produkt til prosjektene rundt omkring i landet. Vi har spurt Torbjørn 6 spørsmål om lysmaster.

Torbjørn Melle
Salgsingeniør Torbjørn svarer på spørsmål om lysmast. Foto: Anita Stokke / Vik Ørsta

Hvorfor er riktig valg av lysmast viktig?

Lysmaster spiller en avgjørende rolle i å skape trygge og funksjonelle uteområder. De påvirker både trafikksikkerhet og miljøet de står i. Derfor er det viktig å velge riktig type mast og plassering der de skal brukes.

For det første må masten ha tilstrekkelig kapasitet der den skal stå. Det er store variasjoner i vær og vindforhold og det har stor betydning for hvilken type mast som kan velges. I værutsatte områder er det behov for kraftigere master enn i områder med lite vind.

Når man har avklart i hvilken vindsone mastene skal stå, er neste steg å finne ut om det skal være en type ettergivende mast, eller om det skal være en standard fast mast.

Statens vegvesen sine håndbøker V124, R310 og N101 er retningsgivende for plassering av master langs offentlig vei. Mange kommuner har også egne veglysnormer som kan inneholde valg av type lysmast, farger osv.

Smaalensbanen i Vestby kommune. Foto: Glenn Røkeberg

Hva er det viktigste man må tenke på ved valg av lysmaster for et bymiljø, i naturområder eller parker?

I byer og parker er det enten lavere hastighet eller ingen biltrafikk, noe som gir større muligheter for valg av lysmast. Her kan man velge standard lysmaster som ikke er ettergivende og man står mer fritt til valg av utforming og design.

Les mer om designlysmaster

I enkelte kommuner eller områder har man egne designuttrykk på master og mastetopper, mens andre har bestemte farger som samsvarer med kommunens visuelle profil.

Les mer om farger på lysmasten

Vi får ofte forespørsler om vi kan lage lysmaster utenfor standardsortimentet. Mulighetene er mange og vi kan lage spesialer som er tilpasset uttrykket i kundens prosjekter.

Pulverlakkering av lysmast. Foto: Frank Skare / Vik Ørsta

Hva er forskjellen på en varmforsinket og en CombiCoat®-behandlet lysmast?

Alle våre lysmaster er varmforsinket, som vil si at den er forbehandlet og så dyppet i flytende sink. Behandlingen er kjent som den rimeligste og beste metoden for å beskytte stålet mot rust og korrosjon.

Sinken har også selv-reparerende egenskaper, slik at dersom et område på stålet blir skadet, vil det dannes et galvanisk element som hindrer rust i å spre seg.

Les mer om varmforsinking fra A til Å

Når lysmasten er CombiCoat®-behandlet har den sinkfosfatering og pulverlakkering i tillegg til varmforsinkingen. Denne behandlingen kan doble levetiden på lysmasten, samtidig som den gir muligheter for å velge akkurat den fargen du ønsker.

Dette gjør at CombiCoat® ofte er å foretrekke, spesielt siden vi utfører hele prosessen hos oss, og det derfor ikke utgjør noe stor forskjell i leveringstid.

Ettergivende HE-master mellom kjørebanene på E6 nord for Hamar. Foto: Anita Stokke / Vik Ørsta

Hva er en ettergivende mast og når brukes disse?

Langs veier og motorveier er hovedfokuset sikkerhet. Ettergivende master er med på å redde liv i trafikken og en del av vårt bidrag til Nullvisjonen. I Norge brukes det to typer ettergivende master, NE-mast og HE-mast.

NE-mast er en ikke-energiabsorberende mast med Roll-Off ledd (avskjæringsledd) som løser ut ved en påkjørsel. Kjøretøyet vil fortsette, men med noe redusert fart og skadene på kjøretøyet blir normalt små.

En HE-mast er en høyt energiabsorberende mast, som skal fange opp kjøretøyet med en kort oppbremsing. Masten blir deformert ved påkjørselen og kjøretøyet vil som regel stoppe eller få en betydelig fartsreduksjon.

Når det gjelder krav om bruk av ettergivende mast, er det flere avgjørende faktorer. Det er blant annet fartsgrense, sideterreng, sikkerhetssone og bruk av rekkverk. Dette blir bestemt ved prosjekteringen av vegprosjektet, med hensyn til de ulike faktorene.

Belysningsmaster på fotballbane. Foto: Frank Skare / Vik Ørsta

Hvilke spørsmål får du mest av?

Vi får ofte spørsmål fra kunder som skal skifte armatur i eksisterende master på f.eks. parkeringsplasser, fotballbaner eller i industriområder. Da lurer de gjerne på om masten tåler montering av en ny travers og nye armaturer. Her trenger vi informasjon om hvilken kommune masten står i, vindareal og vekt på armaturer og travers før vi kan gjøre en beregning.

Et annet spørsmål som ofte dukker opp er om kunden kan gjøre modifiseringer på fundamenter og master. Årsaken er gjerne dårlig plass i bakken på grunn av infrastrukturen, eller at det skal legges inn kabler i mastene, henges opp skap eller kamera. I slike tilfeller må kunden kontakte oss, slik at vi kan finne ut om det er mulig å gjøre tilpassinger i det konkrete prosjektet.

Så har vi spørsmål om bruk av ettergivende master. I slike saker finnes det sjelden et standardsvar og det er variasjoner fra prosjekt til prosjekt, men her er det Håndbøkene til Statens Vegvesen som gjelder når man skal finne ut hvilke master og utstyr som skal benyttes.

 

Se etter det blå merket på våre lysmaster. Foto: Glenn Røkeberg

Har du noen gode råd for de som planlegger belysning i ulike miljøer?

Ta gjerne kontakt med oss i Vik Ørsta og bruk oss som en rådgivende part. Vi har vært med på mange prosjekter opp igjennom, og kommer gjerne med forslag til løsning.

I tillegg er Håndbøkene til Statens Vegvesen et godt verktøy, med mye informasjon som er verdt å ha med seg i valg av produkt. Du finner også mye informasjon både om produkter og hva som er viktig å tenke på inne på våre nettsider, samt monteringsanvisninger og videoer som viser funksjonen av de ulike produktene.

Men vil du rådføre deg med noen er det bare å slå på tråden eller sende en e-post. Vi er her og snakker gjerne om lysmaster!