Alle artikler

Det er på tide å prioritere fylkesveiene 

Visste du at i Norge har vi 97 746 km med offentlig vei? Av disse er 10 676 km riksveier, og 44 623 km fylkesveier. Disse fylkesveiene, som binder sammen lokalsamfunn og sikrer transport av varer og mennesker, lider under alvorlig forfall på grunn av årelang underfinansiering. Mens riksveiene nyter godt av betydelige investeringer, har fylkesveiene blitt forsømt, noe som har dramatiske konsekvenser for trafikksikkerheten og samfunnets beredskap. 

Fylkesveiene spesielt utsatt 

En risikoanalyse fra Statens Vegvesen viser fortsatt høye tall for ulykkesstatistikken på norske veier. Fylkesveiene våre er spesielt utsatt. I analysen står det at «Basert på ulykkesstatistikk for perioden 2018-2021 er gjennomsnittlig risiko for å bli drept eller hardt skadd per kjøretøykilometer nær 90 prosent høyere på fylkesveinettet enn på riksveinettet.» Dette er et altfor høyt tall. Nå har vi latt fylkesveiene forfalle lenge nok. 

I Statens Vegvesens egen rapport kan vi lese at etterslepet er anslått økt fra 45-75 milliarder kroner (2013) til 86-93 milliarder kroner (2023). Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) har oppfordret regjeringen til å avsette en øremerket pott på 15 milliarder kroner over fem år, noe som tilsvarer 3 milliarder kroner årlig, for å prioritere utvalgte fylkesveier. Gapet i investeringer og oppmerksomhet mellom riks- og fylkesveier er uholdbart og setter liv i fare hver eneste dag. 

Manglende rekkverk og vedlikehold 

Nylige publiserte tall viser at 67 personer så langt i år har mistet livet i en trafikkulykke langs norske veier. God sikring langs veiene er en avgjørende faktor for å forebygge noen av ulykkene. I en rapport fra Statens Vegvesen (august 2023) kan vi lese at “utforkjøringsulykker er den største utfordringen på fylkesveinettet”. Dette viser hvor viktig det er at vi prioriterer montering og vedlikehold av rekkverk. 

Til tross for at retningslinjer har eksistert siden 1978 for å sikre farlige skråninger, er det fortsatt mange strekninger som ikke oppfyller disse kravene på grunn av begrensede ressurser og etterslep. Langs norske veier i dag finner vi rekkverk som er for kort, for lavt, har for dårlig innfestning eller for lav styrkeklasse for å nevne noen utfordringer. I tillegg finnes det mye rekkverk rundt om som er svekket etter påkjørsel, eller som trenger vedlikehold. 

Hva bør politikerne gjøre? 

For å bedre situasjonen må det satses på flere fronter:  

  1. Økt investering i rekkverk og sikring 
    Midler må øremerkes for installasjon og oppgradering av rekkverk på risikoutsatte strekninger som ikke oppfyller dagens sikkerhetskrav. Dette vil bidra til å forhindre utforkjøringsulykker og redusere skadeomfanget ved eventuelle ulykker. 
  2. Generell opprustning og standardheving 
    Fylkesveiene trenger betydelige oppgraderinger, inkludert retting av farlige svinger og bredere veibane der det er nødvendig. Dette vil gi bedre fremkommelighet og mer forutsigbare kjøreforhold. 
  3. Styrket samarbeid og finansiering 
    Vi trenger et tett samarbeid mellom staten og fylkeskommunene for effektivt å redusere vedlikeholdsetterslepet og sikre at ressursene brukes på en kostnadseffektiv måte. 

Veien videre 

Ved å investere i infrastruktur som rekkverk og generell opprustning, kan vi redusere antall ulykker og sikre tryggere veier for alle. For å oppnå målet om null drepte og hardt skadde i trafikken, må politikerne ta ansvar for å prioritere fylkesveiene. Dette inkluderer ikke bare økt finansiering, men også en strategisk tilnærming til sikkerhetstiltak langs veiene. 

Vik Ørsta jobber kontinuerlig for at våre produkter skal være trygge, og holde høy kvalitet. Vi produserer våre produkter lokalt, som både sparer miljøet og sikrer at vi utvikler og bevarer nasjonal kompetanse på området. Gjennom levering av rekkverk og lyktestolper til norske veier, bidrar vi til økt trygghet for alle som ferdes der.